fbpx

Sociale medier (SoMe) for virksomheder 

“Fang dine kunder i deres nyhedsfeed”

For at få de mest basale ting på plads først, står SoMe for social media (sociale medier på dansk). Det er derfor en bred fortegnelse for de forskellige sociale medier, som Facebook, Instagram, Linkedin osv. SoMe er gennem de sidste par år blevet mere og mere anerkendt, som steder hvor virksomheder kan markedsføre sig. Det skyldes, at du som virksomhed virkelig har en god mulighed for at fange både nuværende kunder og potentielle nye kunder i deres nyhedsfeed. Dette gør at SoMe både ofte både er virksomheders største potentiale, men måske også er mange virksomhedsejere største hovedpine.

Så hvorfor SoMe
På de forskellige SoMe platforme handler det udelukkende om dig og din virksomhed, og hvad der skal til for at din virksomhed vækster. Flere og flere danskere anvender dagligt SoMe platforme, og du har derfor her mulighed for at ramme ned i deres nyhedsfeed. Her gælder det dog om at fange folks opmærksomhed hurtigt, da mange har en tendens til at scrolle videre i deres feed, hvis de første par sekunder ikke fanger dem.

Hvordan fanger du folks opmærksomhed?
Hvordan gør man så dette? Et par vigtige punkter at huske på er følgende:

  • Spørg dig selv, hvorfor er I på SoMe?
    • Det er altid en god ide at stille sig selv dette spørgsmål.
  • Hvad er det man rent faktisk vil opnå?
    • Og herefter opsætte nogle målbare mål. Disse mål kunne være, flere følgere, mere interaktion på dine opslag med mere.

Kend din målgruppe
At kende sin målgruppe er altafgørende, når det kommer til SoMe. Hvad engagerer dit publikum og mulige kunder? Du skal vide dette for at kunne skabe interaktioner.

Udspionér konkurrenterne
Da dine konkurrenter højst sandsynligt også er på SoMe, betyder det, at her kan du lære noget. Se hvad fungerer for dem, men også lige så vigtigt, hvad fungerer ikke.

Husk budgettet
Selvom SoMe generelt er gratis, så hvis du gerne vil have din virksomhed for alvor frem, kan det være en ide at sætte lidt af budgettet til side til annoncering.

Vælg dine platforme med omhu
Det er vigtigt, at du ikke bare vælger de mest populære platforme, men at du vælger udfra, hvor din målgruppe befinder sig. Det er spild af ressourcer at bruge både tid og penge på at annoncere på Instagram, hvis din målgruppen primært er på Facebook og LinkedIn.

Genovervej
Det er ikke altid til at forudse hvilket content, der performer bedst og omvendt. Det er derfor vigtigt, at du løbende evaluerer og genovervejer, om du får det optimale ud af din tilstedeværelse på SoMe.

Hvad fungerer bedst?
En af de elementer der fungerer bedst på SoMe er videoer. Videoer har en tendens til at fange publikummet mere end billeder gør, og da det er bevist at du kun har et par sekunder til at fange publikummet, er det vigtigt at du udnytter disse sekunder bedst muligt.

Du kan læse mere om video på sociale medier og videoproduktion generelt her.

Har du stadig brug for hjælp?
Hvis SoMe stadig er en af din virksomheds store hovedpiner, så lad os hjælpe dig.
Vi hos Homey Media tilbyder, at varetage og producere content til alle dine SoMe platforme, så du får den bedst mulige eksponering over for både nuværende kunder, men også eventuelle nye kunder. Vi kan kontaktes både på telefon og e-mail, på henholdsvis +45 53 50 46 40 og marie@homeymedia.dk.