Hvor meget inspiration får medierne fra hinanden?
De sociale platforme arbejder hele tiden på at udvikle sig, så brugerne ikke begynder at kede sig. De store medier, Instagram, Facebook, TikTok, LinkedIn, etc., sigter efter, at deres brugere vil benytte det meste af deres skærmtid, på lige netop deres platform. Det er også derfor, at det udefra ofte ligner at medierne ‘kopiere’ hinandens nye features – med det formål at man kan få ‘det hele’ på samme platforme, og ikke behøver tjekke dem alle.
Noget af det man har set kopieret er blandt andet TikToks koncept med små videoer, som Instagram kalder for Reels. Instagram kunne hurtigt se hvordan TikToks popularitet lynhurtigt steg i vejret. Så hvad gjorde Instagram? De skyndte sig at udvikle en ny feature, så de ikke mistede for mange brugere til TikTok.
Stories er også noget som de fleste medier nu har fået som en feature. Det var i sin tid Snapchat, der startede med ‘historie’ konceptet, og efterfølgende har både Instagram, Facebook, LinkedIn, TikTok også tilføjet featuren med de små ‘in the moment’ videoer og billeder. Nu vil vi dykke lidt ned i de nyere features på Instagram.
Nye features på Instagram
Instagram er et af de større medier, der ofte tilføjer nye funktioner på deres platform – ofte med inspiration fra andre medier. Noget nyt på Instagram er blandt andet:
- AVATAR – Du kan nu lave en avatar på Instagram, lidt ligesom Snapchats Bitmoji. Du kan bruge den som GIF på dine stories eller reagere med den i dine beskeder. Som virksomhed kan du bruge en avatar som din maskot, på denne måde kan din kunde bedre genkende når de ser content fra jer.
- BEGIVENHED – Nu kan du også lave begivenheder på Instagram, ligesom du kan på Facebook. Dette gøres, ligesom når du skal lave et almindeligt post. Hvis dine kunder befinder sig mest på Instagram, er det en god idé for din virksomhed at benytte sig af denne feature, hvis du gerne vil invitere til et event eller lignende.
- COLLABS – Som noget helt nyt, som du ikke ser på andre medier, kan du på Instagram poste et opslag sammen med en anden profil, så I begge er afsendere på postet, og det postes på begge profiler. Hvis din virksomhed har indgået et samarbejde med en anden virksomhed, en influent eller lign., kan I med fordel benytte featuren ‘collabs’, da I på denne måde sammen kan opdatere og dele nyheder med jeres kunder/følgere.
Det er selvfølgelig ikke kun Instagram, der kopierer de andre medier, de kopiere alle hinanden, med det formål at have den største engagement og trafik. Og forståeligt nok! Når noget trender på konkurrenternes platform, giver det god mening, at give sine brugere samme mulighed på sin egen platform.