TikTok vs Youtube shorts
Hvad er forskellen på de to medier
TikTok vs. YouTube Shorts – hvad er forskellen på de to medier?
Det er ingen hemmelighed, at netværkstjenesterne kæmper hårdt om brugernes digitale opmærksom, og vi ser derfor også, hvordan nye medier konstant lurer lige om hjørnet. Den amerikanske virksomhed Google har, med deres digitale videoplatform YouTube, længe været king of the sociale media castle men med cirka 1.4 milliarder brugere verden over, har det kinesiske medie TikTok lagt op til en teknologisk magtkrig, der placerer de to platforme i hvert deres ringhjørne i kampen om øjnene, der ser. Dette er dog en smule mere kompliceret end som så og for at kunne sætte de to platforme op imod hinanden, er vi lige nødt til at zoome en smule ud.
Kina VS USA
Kampen om verdensherredømmet mellem USA og Kina præger nu også de sociale medier, hvilket har skabt yderligere gnidninger mellem de to stormagter. ByteDance ejer TikTok, og manden bag er kineser og hedder Zhang Yiming. Udover at være en af verdens rigeste mænd så er mr. Yiming og TikTok også blevet hovedpersonen i et politisk stormvejr omkring overvågning og censur. USA og resten af verden ryster pt. i bukserne over, hvordan TikTok indsamler data i større omfang end andre sociale medier, og man er derfor bange for, at appen serverer direkte informationer til kineserne på et sølvfad, der vil true USA og resten af den vestlige verdens nationale sikkerhed.
Til trods for at der, ifølge kineserne, ikke er fremlagt beviser på, at TikTok agerer trojansk hest for det kinesiske regime, ja så er mediets slettefunktion altså pt. on fire i både ind- og udland. Og det er her, at YouTube Shorts bliver interessant. Det er nemlig Googles pendant til TikTok, der med et gennemsnit på over 50 milliarder daglige views skaber brandvarm konkurrencen mellem de to platforme.
Hvad er YouTube Shorts?
Det er på mange måder ret tydeligt at se, hvordan amerikanerne er dykket ret langt ned i den kinesiske inspirationskilde, da de to platforme deler mange af de samme muligheder, hvor det i bund og grund handler om at feede på brugernes interesse for kortvarig video content. Med YouTube Shorts kan du, ligesom på TikTok, lave små videoer af en varighed på max 60 sekunder, som du kan dele med andre brugere.
Hvad sker der herfra?
TikTok er også blevet kritiseret for at være et usikkert sted for børn, da platformen benytter “beskidte tricks” til konstant at kunne fastholde børn og unges opmærksomhed. Det er stadig for tidligt at sige noget om, hvorvidt YouTube Shorts har samme effekt, men vi kan ud fra tallene læse, at YouTube Shorts vinder mere og mere opmærksomhed blandt de unge brugere, og det kan derfor godt betale sig at holde lidt ekstra øje med den nye dreng i klassen, når det kommer til sociale medier – det gør vi i hvert fald.